Annons:
Etikettmateriel-material-teknik-tips-och-råd
Läst 4783 ggr
Choklad
2010-08-30 19:52

Varifrån utvinns färgerna?

Jag vet ju att färgerna utvinns ur pigment, men var hämtar man råvaran? ur stenar kristaller och annat? Man kan göra färg av jord tror jag, och jag har testat att mortla äggskal. Och sedan ; vad blandar man pigmentet med? Jag ska ha ett recept någonstans på hur man gör sin egen akvarellfärg…Obestämd

Jag undrar också hur de allra första konstnärenerna gjorde sin färg? jag menar grottmålningarna finns ju kvar än och då måste de ju vara väldigt hållbara Tungan ute

U R us

Annons:
[GunillaR]
2010-08-30 20:01
#1

Rödockra, gulockra och sot var de första färgerna som användes i grottmålningarna. Ockran är en järnförening, ett förstadium till malm.

Umbra (mörkbrun) är också en färg som används till färgpigment. Kommer också av järnrik jord.

Jag kommer att fördjupa mig i en kommande artikel om färgerna, även om lite material och storlekar på dukar.

[GunillaR]
2010-08-30 20:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Bifogar två bilder från grottmålningarna i Lascaux /södra Frankrike.

[GunillaR]
2010-08-30 20:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

andra bilden

Choklad
2010-08-30 23:59
#4

De är så vackra och kraftfulla dessa målningar. Så enkelt målade men ändå så perfekt gjorda. och tänk då fick man lära sig själv att måla…Underbara färger! (eller man kanske fick lära sig genom att se på hur målaren gjorde)?Obestämd

och dessutom att kunna göra detta på en grottvägg…och alla åren som har förflutit. Jag önskar jag kunde komma tillbaka dit och få se på när de målade Tungan ute

U R us

[GunillaR]
2010-08-31 00:20
#5

Visst är de helt underbara! Så enkla linjer som beskriver djurets kraft.

Jag skulle också vilja se dessa!

stina63
2010-08-31 01:05
#6

Intressant om hur färger utvinns, Ska bli intressant läsa sen Gilla.

Grottmålningarna är mycket vackra enkla och vackra.  Helt otroligt att dom finns kvar grottmålningarna som målade sör så längesen. Hade varit spännande se dom i värkligheten

Annons:
Choklad
2010-08-31 01:08
#7

Tänk att måla dessa på väggen hemma..det tror jag skulle bli fint…som graffitti…

U R us

[GunillaR]
2010-08-31 01:35
#8

# 7 - WOW! Vilken design idé! Jag kan se det framför mig, en fondvägg med en "grottmålning".

Achatina
2010-08-31 05:21
#9

Nermalda mumier :3

Inte längre i och för sig, men förr i världen fanns färgen "mumiebrun" med just det innehållet.

Tror det mest är ur mineraler och stenar som krossas och blir pigment. Vissa färger tillverkas av sten/mineraler som bara finns i svårtillgängliga krigshärjade länder vilket gör/har gjort priset för dessa färger skyhögt. Tror det är typ kadmium rött eller likn rödfärg som tillverkas av en sten i afghanistan (iran eller irak) och av logiska skäl har väl tillverkningen så gott som avstannat helt.

Medan färger som pariserblå (tror jag det var) utvinns ur en sten som är vanlig - så pigmentpulvret blir inte alls lika dyrt.

Choklad
2010-08-31 10:46
#10

Finns det några "konstgjorda" pigment?

U R us

[GunillaR]
2011-09-03 11:44
#11

Jag ser att här finns en fråga som är obesvarad. Ska ta reda på om det finns konstgjorda pigment. Jag tror det finns men frågan är hur de i så fall gör.

[GunillaR]
2011-09-03 17:56
#12

Jag hittade detta på nätet:

Pulver med olika ursprung

I dag finns en uppsjö av pigment, både naturliga och syntetiskt framställda.

Jordpigment

Jordfärger (umbra, terra, ockra) utvinns ur markens vittringsjordar och finns inom färgskalan gult– brunt– rött. När de bränns i ugn blir de i regel mörkare och rödare. Andra mineraliska pigment framställs ur krossad sten, exempelvis ultramarinblått.

Oxider

Rost är en oxid som man kan göra färgpigment av. Detsamma gäller glödskal, det yttersta skiktet som bildas vid upphettning av stål. Järnoxid, titanoxid och zinkoxid är exempel på sådana färgpigment. Falu rödfärg framställs genom rostning av biprodukter från gruvverksamhet.

Syntetiska färgpigment

Framställs ur petroleum dels för att kopiera jord- och växtfärger på syntetisk väg, dels för att få fram kulörer som inte finns naturligt. Oxidsvart, ett syntetiskt mineralpigment, har på det sättet ersatt kimrök (sot) som var det vanligaste svarta pigmentet i äldre tid.

Giftiga pigment

Blyvitt, arsenikgrönt, äkta cinnober (kvicksilversulfid), kromgult, kromgrönt och zinkkromat är giftiga och används inte längre.

Metallpigment

Pulveriserade metaller som brons och aluminium kan innehålla tungmetaller som belastar miljön.

Från denna sidan

Exxozzie
2011-09-07 15:40
#13

Pigment finns oftast i celler hos djur och växter. Pigment är oorganiska föreningar, alltså komplex eller salter av metaller.

Om man tänker på röda blodkroppar i blodet så bär de på ett rött pigment. Jag tror att du kan utvinna pigment ifrån allt möjligt men det är klart smidigast att ta det från vissa "källor". T ex att försöka utvinna det järn vi har i kroppen för att sedan oxidera det så att det blir ett oxid-pigment (#12) är ju mycket svårare än att låta en järnstång rosta och sedan skrapa av den.

För att sammanfatta; pigment är olika metallföreningar som finns typ överallt i naturen eller i "onaturen".

#10 Ja, du borde kunna göra konstgjorda pigment. Men det blir ingen skillnad på vanliga pigment och konstgjorda. Det är samma ämne men de har gjorts på olika sätt.

Du kan oxidera järn, påskynda processen, i ett lab. Eller låta järn ligga utomhus. Du kan ta två ämnen och låta dem reagera med varandra så att du får annan metallförening = ett pigment. Visst går det att göra på konstgjord väg.


Annons:
Upp till toppen
Annons: