Konsthistoria

De gamla mästarna - 4

2010-10-13 23:36 #0 av: [GunillaR]

Tizian (1487 - 1576) I den venetianska målartraditionen började man införa bruket av reflekterat ljus, som håller samman formerna och mjukar upp konturerna. En av dessa var Giorgione. Giorgione målade direkt på duken utan att ha stöd från någon teckning. Tizian var lärjunge till Giorgione. Under sitt långa liv blev Tizian erkänd både nationellt och internationellt och ansågs jämbördig med de stora personligheterna under renässansen.

 

Tizian fulländade den koloristiska tradition som hade startats av Giovanni Bellini och fortsatts av Giorgione. Tizian visade på många sätt sin inspiration från Michelangelos teckningar, men det som Tizian ändå stod för var hanteringen av färgen, att det är färgerna som skapar formerna. På detta sätt var Tizian en revolutionär inom målarkonsten. Det finns en klar skiljelinje mellan konst före och efter Tizian. Före Tizian var det stela former och klara färger som gällde, och efteråt gick man mer över till de naturliga färgskalorna. Hans bilder får mindre skärpa med tiden men inte desto mindre mera fast sammanhålla i de harmoniska färgerna.

Detalj_venus.jpg

Detalj av Venus från Urbino

 

Tizians teknik

Den teknik som Tizian använde sig av under den sista perioden var byggd på en enkel princip. Han grundade duken med ett jämnt lager av venetianskt rött. Sedan tecknade han formerna och målade med tre färger; gult, rött och svart. (gult till de ljusa partierna, rött till de mellanliggande partierna och svart till de mörkare partierna). Därefter arbetade han fram volymerna med hjälp av flera olika laseringar som han endast lade på de ljustonade områdena. Färgen hos varje lasering motsvarade den underliggande färgen - rosa på rött, gult på hudfärg osv. För att avsluta och färdigställa formerna lade han på en mycket lätt impasto som han gnuggade ut med penseln. Denna teknik kallas för "frottage". Känslan av varmt eftermiddagsljus hos hans mest berömda arbeten beror på dessa utgnuggade impastos. Man kan på mycket nära håll urskilja själva arbetet med impasto och skuggning, men om man tar några steg tillbaka träder hela motivet fram.

(Impasto är en teknik med tjockt pålagd färg)

Genom att använda oljefärg på detta direkta sätt påbörjade Tizian en mycket betydelsefull brytning med den traditionella tekniken. Hans sätt att använda oljefärgen ligger till grund för det moderna måleriet.

 

Frottage-tekniken

Med lite, tjock färg på penseln gnuggar man på ett redan tidigare målat område som redan är torrt. Den färg man gnuggar ut har nästan alltid en ljusare ton än den underliggande. När den underliggande färgen börjar skina igenom sker en övergång från ljus till skugga eller andra färggraderingar. Penseln ska med fördel ha korta styva hår och den måste vara torr.

 

Morgaine i oktober 2010

Anmäl
2010-10-13 23:41 #1 av: [GunillaR]

Venus från Urbino

 

Anmäl
2010-10-13 23:42 #2 av: [GunillaR]

Man i blått (National Gallery London)

 

Anmäl
2010-10-13 23:43 #3 av: [GunillaR]

Porträtt av man i röd hatt

från: http://www.wga.hu

 

Anmäl
2010-10-15 13:42 #4 av: [GunillaR]

Ingen som är intresserad av Tizian?

 

Anmäl
2010-10-15 14:21 #5 av: DesK

Jo jag är mycket intresserad av Tizian Glad Tycker om både färgskalan och stilen, men jag har inte tänkt på att hans teknik ligger till grund för det moderna måleriet Skäms Har lite mycket om mig just nu därför är min kommentar lite sen.

Désirée

Anmäl
2010-10-16 21:36 #6 av: DesK

En annan sak som syns särskilt tydligt i artikelbilden är kvinnans underarm, som jag tycker ser mer ut som en mans underarm. Detta tror jag beror på att kvinnor på den tiden ofta utförde en hel del tunga sysslor, exempelvis att slå en vanlig deg är tungt utan maskin. Alltså är det sannolikt att många kvinnor faktiskt var kraftigare förr - undantaget de riktigt rika som hade tjänstefolk till allt.

Désirée

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.